Öppettider: 9:00 - 17:00 Mån - Fredag
Ring oss för gratis konsultation! 08­­-12 14 08 08

Åderbråck endolaser (ESVL)

Åderbråck drabbar nästan 30 % av alla kvinnor och nästan lika många män. Oftast är det genetiskt eller graviditeter som orsakar det.
Vi har opererat åderbråck med den moderna minimalinvasiva endolaser tekniken (ESVL) sedan år 2006 och är en av dom främsta klinikerna i Europa på denna metod där Dr Hans Calner utfört närmare 4.000 operationer.

Konsultation

Vid en konsultation innan operationen går Du och Din kirurg noga igenom Dina önskemål och förutsättningar. Du kommer att informeras om ingreppet, risk för komplikationer, eftervård samt förväntat resultat. Det utförs en ultraljudsbedömning för att avgöra hur pass omfattande åderbråck du har och vilken metod som är bäst lämpad för dig.

Operationen

Operationen utförs i lokalbedövning (tumescens). I vissa fall ges även avslappnande och smärtstillande läkemedel. Ingreppet är som regel helt smärtfritt bortsett från nålsticken i samband med lokalbedövningen. Man gör små incisioner på 2 mm där du har dina åderbråck, dessa behöver sedan endast tejpas. Ofta kombinerar man både endolaser och microflebectomier (virknålstekniken)
Operationen tar ca 1/2-1 ½ timmar beroende på hur mycket åderbråck du har eller om 1 alt 2 ben ska opereras. Benet/benen bandageras.

Efter Operationen

Efter operationen vistas du hos oss under ca 1 timmes tid. Du får räkna med viss svullnad och ömhet under den första tiden efter operationen.Du bör använda en hög stödstrumpa klass 2 under dagtid i 2 veckors tid. Du kommer att få både muntlig och skriftlig information, e-recept och eventuellt sjukintyg i samband med hemgång. Slutkontroll efter 6 månader.